Thursday, 8 October 2015

LAPORAN CADANGAN PEMAJUAN

Laporan Cadangan Pemajuan perlu mengikut Manual Laporan                                  Cadangan Pemajuan Edisi Kedua seperti berikut :  

1. Alamat Dan Tandatangan Jururancang Bandar Bertauliah
2.      Pengesahan Dengan Cop Hidup
3.      Konsep Dan Justifikasi Pemajuan :
a)      Tujuan
b)      Latar Belakang
c)      Konsep Dan Justifikasi

4.      Pelan Lokasi Dan Pelan Tapak :
a)      Pelan Lokasi (Untuk Menunjukkan Jalan Utama Ke Lokasi Cadangan Dan Kawasan Sekitar)
b)      Pelan Tapak (Untuk Menunjukkan Lot Pemajuan Dan Lot-Lot Bersempadan)
5.      Butir-Butir Hakmilik Tanah Dan Sekatan Hakmilik Tanah
6.      Analisis Keadaan Semasa Tapak :
a)      Perihal Tanah
- Gunatanah Semasa
- Profil Topografi
- Geologi
- Landskap
- Saliran Dan Perparitan
b)      Pokok Dan Tumbuhan-Tumbuhan
c)      Infrastuktur, Utiliti Dan Kemudahan Awam
- Infrastruktur : Jalan Raya Dan Jaringan Rel
                                                              - Utiliti : Sistem Bekalan Air, Bekalan Elektrik, 
                                                                 Telekomunikasi,  Pembetungan Dan Gas

- Kemudahan Awam
d)     Potensi Dan Halangan Pembangunan
- Potensi
- Halangan

7.      Cadangan Pembangunan
a)      Pelan Susunatur
b)      Analisis Cadangan Pemajuan
c)      Konsep Reka Bentuk
d)     Aksesibiliti Dan Sirkulasi
e)      Saliran dan perparitan
f)       Kemudahan
                                                                                                                                    i.            Utiliti 
- Bekalan elektrik
- Bekalan air
- Sistem pembetungan
- Sistem telekomunikasi
                                                                                                                                  ii.            Cadangan Landskap
                                                                                                                          iii.            Anggaran jumlah kos pelaburan pembangunan (GDV dan GDC)  

8.      Impak Cadangan Pemajuan
a)      Impak Fizikal
b)      Impak ekonomi
c)      Impak infrastruktur/utiliti
d)     Impak sosial
e)      Impak alam sekitar 

9.      Pematuhan Dasar Dan Garis Panduan
a)      Pematuhan kepada dasar-dasar rancangan struktur
b)      Pematuhan kepada rancangan tempatan
c)      Pematuhan kepada perkara-perkara teknikal lain
d)     Pematuhan kepada dasar-dasar kerajaan berkaitan perancangan dan pembangunan 

10.  Inisiatif Khas (Jika Ada) 

PROSES UBAH SYARAT

PROSES UBAH SYARAT


Proses Ubah syarat tanah melibatkan peruntukan di bawah seksyen 124 Kanun Tanah Negara 1965 iaitu kuasa pihak berkuasa Negeri untuk mengubah syarat dan lain-lain atas permohonan pemilik tanah . Pemohon dikehendaki mengubah syarat kegunaan tanahnya kepada jenis kegunaan tanah yang hendak dimajukan sekiranya syarat kegunaan tanahnya berlainan dengan kegunaan tanah yang hendak dimajukan . Namun, sekiranya kegunaan tanah yang dicadangkan untuk  dimajukan sama dengan kegunaan tanah semasa, tanah tersebut tidak perlu melalui proses ubah syarat.



Langkah pertama: Pejabat Tanah Daerah menerima permohonan untuk ‘Ubah     Syarat’.

Langkah kedua : Pejabat Tanah Daerah (PTD) membuat laporan penuh mengenai tanah pemohon.


Langkah ketiga : Pejabat Tanah Daerah akan merujukkan permohonan kepada jabatan-jabatan                                   berkaitan .


Langkah keempat : Pejabat Tanah Daerah menyedia dan mengemukakan laporan                                    untuk pertimbangan Pihak Berkuasa Negeri .

Langkah kelima : Menyampaikan keputusan permohonan kepada pemohon .

Langkah keenam : Penyediaan memorandum untuk tindakan Pihak Berkuasa                                           Pendaftaran berkenaan . 

Langkah ketujuh : Membuat catitan, pembatalan atau kemasukan didalam                                              dokumen hakmilik . 







Saturday, 3 October 2015

CONTOH-CONTOH PELAN PERUMAHAN


PERUMAHAN BERBILANG TINGKAT : RUMAH BANDAR


PERUMAHAN BERTANAH (LANDED HOUSING) : RUMAH BERKEMBAR


PERUMAHAN BERBILANG TINGKAT : RUMAH KEDAI



PERUMAHAN BERTANAH (LANDED HOUSING) : RUMAH KLUSTER


PERUMAHAN BERTANAH (‘LANDED HOUSING’) : RUMAH TERES KOS RENDAH & SEDERHANA RENDAH

FORMAT PELAN PERMOHONAN KEBENARAN MERANCANG


JABATAN-JABATAN YANG TERLIBAT DALAM PROSES PERMOHONAN PEMBANGUNAN TANAH UNTUK SKIM PERUMAHAN.

MAJLIS DAERAH (JABATAN PERANCANGAN BANDAR DAN DESA)


  • menerima, memproses dan menyelaras serta memantau Permohonan Cadangan Pemajuan.
  • penyediaan rancangan pemajuan.
  • proses dan kelulusan Kebenaran Merancang
  • perancangan dan kawalan pembangunan infrastruktur dan kemudahan awam
  • kawalan bangunan mengikut akta-akta & undang-undang kecil bangunan.
  • pengurusan bagi jabatan-jabatan teknikal yang terlibat dalam permohonan pembangunan
PEJABAT TANAH & GALIAN/ PEJABAT TANAH DAERAH


  • keluarkan notis 5A(bayaan premium)
  • keluarkan no PT 
  • tandakan no PT dalam pelan PU
EXCO

  • penyerahan semula tanah kerajaan.
  • menyemak dan memberi kelulusan pelan PU
JABATAN UKUR

  • mengeluarkan SIJIL LJT (BORANG 12)
  • menerima pembayaran daripada pemaju.


KEBENARAN MERANCANG

Mengapa Kebenaran Merancang Diperlukan?


Menurut Akta Perancangan Bandar dan Desa, 1976 (Akta 172), Pihak Berkuasa Perancangan Tempatan adalah diberikuasa untuk bertanggungjawab dalam mengatur, mengawal dan merancang pemajuan serta penggunaan semua tanah dan bangunan yang terletak di dalam kawasan bidang kuasanya. Ini adalah untuk memastikan supaya semua pemajuan dan penggunaan tanah oleh seseorang individu dan pemaju-pemaju akan dijalankan dalam keadaan yang teratur dan tidak menyebabkan masalah pencemaran dan kacauganggu, kesesakan lalulintas dan tambahan beban infrastruktur, kehilangan nilai/ ameniti, banjir dan lain-lain kesan yang tidak diingini kepada kejiranan dan persekitaran, dan juga memastikan pemajuan baru adalah pada sesuatu tahap yang baik untuk didiami. Sebelum pemberian kebenaran merancang kepada sesuatu cadangan pemajuan, Pihak Berkuasa Perancangan Tempatan harus mengambilkira semua perkara yang perlu untuk perancangan yang berkesan. Ini adalah untuk memastikan cadangan pemajuan tidak menyebabkan masalah persekitaran yang tidak diingini, termasuk kesan sosial dan ekonomi, seterusnya mematuhi piawaian dan garispanduan perancangan. Khususnya Pihak Berkuasa Perancangan Tempatan perlu mengambilkira peruntukan-peruntukan Rancangan Struktur Negeri dan Rancangan-Rancangan Tempatan yang telah disediakan, sedang disediakan atau akan disediakan (Seksyen 22), Pihak Berkuasa Perancangan Tempatan perlu juga menyemak agar cadangan pemajuan mempunyai akses yang baik dan mematuhi semua syarat dan batasan hakmilik tanah, begitu juga dengan lain-lain kehendak perundangan.



Bila Kebenaran Merancang Diperlukan?



Anda perlu memohon dan diberi kebenaran merancang dari Pihak Berkuasa Perancangan Tempatan sebelum anda boleh menjalankan apa-apa "pemajuan". Definasi "pemajuan" mengikut Akta Perancangan Bandar dan Desa adalah luas dan meliputi:-


1. Perobohan bangunan
2. Pembinaan bangunan
3. Pindaan besar terhadap bangunan
4. Perubahan matan dalam penggunaan tanah atau bangunan
5. Kerja-kerja kejuruteraan, termasuk pembentukan tanah dan pembinaan jalan
6. Kerja-kerja perlombongan
7. Kerja-kerja perindustrian
8. Memecah sempadan dan pencantuman tanah


Dalam kes-kes tertentu, mungkin tidak begitu jelas dan anda adalah dinasihat menghubungi Jabatan Perancangan Bandar dan Pembangunan, Majlis Perbandaran Pulau Pinang sebelum menjalankan apa-apa pemajuan/perubahan matan.



Bagaimana Untuk Mendapatkan Kebenaran Merancang?


Anda perlu kemukakan permohonan kebenaran merancang mengikut cara yang ditentukan di bawah Akta Perancangan Bandar dan Desa, Kaedah-kaedah Pengawalan Perancangan (Am), 1995, yang mana perlu disertakan bersama-sama dengan:-


1. 2 salinan Borang A

2. Yuran Permohonan
3. Pelan Tapak (8 salinan untuk kawasan Bandar, 12 salinan untuk kawasan luar bandar atau 15 salinan untuk kawasan luar bandar yang berhadapan dengan Jalan Persekutuan)
4. Dokumen hakmilik tanah yang sah (IR/QT/FT)
5. Resit Hasil Tanah
6. Satu set borang JPB/KP (6 borang)
7. Dokumen hakmilik tanah/alamat pemilik-pemilik tanah yang bersempadan
8. 10 salinan Laporan Cadangan Pemajuan (LCP)
9. 2 salinan pelan akuan ukur (Certified print)
10. Borang Komputer 'Plan Tracking System'



Setelah permohonan anda diluluskan maka anda akan diberi Kebenaran Merancang melalui Borang C1.






Suatu kebenaran merancang, jika tidak dilanjutkan, akan luput dalam tempoh 12 bulan, sekiranya dalam masa tersebut, pemajuan masih belum dimulakan (Seksyen 2A(1)). Walau bagaimanapun, anda boleh mendapatkan perlanjutan atau perlanjutan tambahan kepada kebenaran merancang dengan mengemukakan permohonan perlanjutan melalui Borang B sebelum luputnya kebenaran merancang.



Apa Yang Harus Dibuat Selepas Memperolehi Kebenaran Merancang?



1. Anda tidak boleh memulakan pemajuan dengan serta-merta selepas mendapatkan kebenaran merancang, kerana anda masih memerlukan kelulusan-kelulusan yang lain seperti:- Pelan jalan dan parit untuk pembinaan jalan dan parit
2. Pelan bangunan dan permit untuk memulakan kerja pembinaan dan bangunan dibawah Akta Jalan, Parit dan Bangunan
3. Pelan Pecah Sempadan
4. Pelan kerja tanah
5. Pelan Pembetungan
6. Pelan Lanskap
7. Lesen untuk perindustrian, perdagangan, pertubuhan makanan dan lain-lain untuk memulakan aktiviti
Anda harus menghubungi ejen anda untuk perkara-perkara tersebut.



Apakah Denda Yang Dikenakan Bagi Pemajuan Tanpa Kebenaran Merancang?



Kamu boleh didenda sehingga RM100,000.00 sekiranya disabitkan kesalahan oleh mahkamah, dan sekiranya kesalahan itu diteruskan, denda tambahan sehingga RM1,000.00 setiap hari berikutnya akan dikenakan. Kamu juga mungkin diminta untuk memulihkan tanah sejauh yang boleh untuk kembali kepada asal sebelum pemajuan.


APA ITU PERANCANGAN PEMBANGUNAN TANAH UNTUK SKIM PERUMAHAN?

APA ITU PERANCANGAN PEMBANGUNAN TANAH UNTUK SKIM PERUMAHAN?







 Perancangan pembangunan tanah untuk skim perumahan bagi sesebuah negara memainkan peranan penting dalam memastikan setiap rakyat mampu menikmati dan merasai pembangunan tersebut. Pembangunan skim perumahan  juga tidak terkecuali
dimana pelbagai konsep perumahan telah diperkenalkan dalam memenuhi keperluan
dan kehendak setiap pembeli. Begitu juga di negara kita, terdapat pelbagai konsep perumahan yang diketengahkan dalam memastikan keselesaan rakyat terjamin disamping memberi kepuasan kepada semua pihak.

 
Dalam pindaan 2007Akta Hak milik Strata 1985, konsep hak milik strata juga telah diperluaskan bagi kegunaan petak-petak tanah ‘land parcels’ di atas tanah berimilik. Sementara itu, AktaHakmilik Strata 1985 dan Akta Bangunan dan Harta Bersama (Penyelenggaraan dan Pengurusan) 2007 pula telah diselaraskan untuk membantu pelaksanaan konsep pembangunan GACOS. Tujuannya adalah untuk memperluaskan konteks jentera perundangan ‘legal machinery’ pengeluaran hakmilk strata kepada hartanah bertanah ‘landed property’ di samping menjadikan Akta Hakmilk Strata 1985 responsif kepada keperluan semasa pembangunan skim strata.


            Dalam membangunkan tanah yang dimiliki untuk tujuan skim perumahan, pelbagai proses yang melibatkan jabatan-jabatan kerajaan harus dijalani dan ini sering menjadi kekeliruan pihak pemaju yang terutamanya pihak pemaju baru. Selain itu, proses pembangunan tanah untuk skim perumahan ini sebenarnya tidak serumit yang seperti diperkatakan oleh orang awam. Oleh itu, sumber-sumber untuk memudahkan pengurusan pihak pemaju baru bagi tujuan pembangunan ini harus dipertingkatkan lagi.Dengan melalui wujudnya blog bagi menjelaskan proses-proses pembangunan tanah untuk skim perumahan ini, pengurusan pihak pemaju dapat dipermudahkan.